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mansongeの「ニッポン民俗学」
Mansonge's "Japanese Folklore"
凧上げと羽根突き--陰陽五行説による正月
A kite raising and a battledore-and-shuttlecock
--- The New Year by the Yin, Yang and five elements combination theory
正月の代表的な遊びと言えば、凧上げと羽根突きである。こま回しやまりつきは正月以外でも行われるが、凧上げと羽根突きは正月だけの遊びなのである。実は、この二つの遊びは陰陽道を踏まえた正月の魔術なのである。特に凧上げは陰陽師が嗣子相伝してきた秘儀であった。
If it is called typical play of the New Year, they will be a kite raising and battledore and shuttlecock. Although top-spinning and bouncing a ball are performed also except the New Year, a kite raising and battledore and shuttlecock are play of only the New Year. In fact, these two play is the magic of the New Year based on the Yin Yang philosophy. Especially the kite raising was 秘儀 in which the Yin Yang fortune-teller has done 嗣子 inheritance.
まず、羽根突きについて述べよう。羽子板はこき板で、「こき」とは「扱き」「放き」であり、強くしごきこすること。突きは打ち突き放すという意味である。何をか? 羽根をである。羽根あるものとは鳥であり、鳥は「酉」である。
First, I will describe battledore and shuttlecock. "which a battledore is a deep board and "is deep" -- draw through, be " and "放き", draw through strongly and rub A thrust means that it strikes and thrusts off. Do what [ ? ]? it comes out of a shuttlecock 羽根ある -- a thing is a bird and a bird is "酉"
つまり、羽根突きとは「酉」を力強く撃ち放ち合う儀式(のちに遊技化)なのである。何のためにか? 春を呼ぶためにである。羽根突きは、正月を招き迎える魔術なのである。この意味は、追って明らかにしよう。
That is, battledore and shuttlecock is the ceremony (it is game-ization behind) in which shoot "酉" forcibly and it is released mutually. To a what sake [ ? ] It is in order to call spring. Battledore and shuttlecock is the magic which causes and greets the New Year. I will clarify this meaning later on.
さて、凧上げであるが、「たこ」上げというが、これを辞書で引いていくと、別名「いか。いかのぼり」とある。ともに長い足が特徴で、その姿からの命名であることがわかる。実は、「いか」が古く、関西でそう呼ばれていたことに関東が対抗して呼んだのが「たこ」という名である。
Now, it is alias "いか when this is pulled in the dictionary although it is a kite raising, and it is called a "たこ" raising. It is with a kite." It both turns out that a long leg is naming from the figure in the feature. It is the name of "たこ" which Kanto opposed and called for that "いか" was old and was called so in fact in Kansai.
では、「いかのぼり」とは何か。また辞書を見ると、「紙鳶」や「紙老鴟」と漢字が当てられている。紙で出来たトンビである。凧は中国起源だが、もともと足のない形であったのだ。これを安定させ、トンビのように空高く上げるために足が付け加えられ、いかの姿となったわけだ。
What is a "kite"? Moreover, if a dictionary is seen, "紙鳶", "紙老鴟", and the Chinese character are applied. It is the kite which grew in paper. Although the kite was the China origin, it was the form which does not have a leg from the first. this is stabilized -- making -- a kite -- like -- empty -- in order to raise highly, it is the reason from which it was added, and the leg was and became that figure
ここからが本題である。なぜ正月にいかを空高く上げるのかだ。実は、「いかのぼり」の姿は、陰陽五行説の「火」気の象徴なのである。ここで、陰陽五行説の説明が必要だ。
It is the main subject from here. why -- the New Year -- いか -- empty -- it is about whether it raises highly In fact, the figure of a "kite" is the symbol of "fire" mind of the Yin, Yang and five elements combination theory. Here, explanation of the Yin, Yang and five elements combination theory is required.
世界は陰陽の二気から成り立っている。陰陽は交合し、天においては太陰(月)と太陽(日)また天体となり、地においては木・火・土・金・水の五気となって万物を形作った。
The world consists of 2 mind of the male and female principles. the male and female principles -- having sexual intercourse -- heavens -- setting -- 太陰(Mon.) and the sun(Sun.) -- it became a heavenly body again, it became 5 mind of a tree, fire, the ground, gold, and water in the ground, and 10,000 things were formed
五気は世界のすべてに流れる原理である。干支(えと)と複合して、方位、年月日、時間などありとあらゆるものの支配原理であるが、とりわけ季節を支配している。また、五気はじゃんけんのように循環的な相互優劣関係(相剋・そうこく)と、循環的な相互生成関係(相生・そうじょう)をもっている。(注1)
5 mind is principles which flow in all the worlds. It compounds with the sexagenary cycle (sexagenary cycle), and although a direction, a date, time, etc. are the rule principles of all things, the season is especially governed. Moreover, 5 mind has a cyclic mutual generation relation (Aioi and cleaning ょう) with a cyclic mutual of-dominance relation (conflict - so deeply) like janken. (Notes 1)
(注1)相生と相剋
(Notes 1) Aioi and conflict
相生 木→火→土→金→水→木 前の気が後の気を生む
Aioi Tree -> fire -> ground -> money -> water -> tree A front mind induces a next mind.
相剋 木→土→水→火→金→木 前の気が後の気を剋す(殺す)
Conflict Tree -> ground -> water -> fire -> gold -> tree A front mind is 剋す (it kills) about a next mind.
季節の五気(五時)であるが、春・夏・秋・冬にはそれぞれ木・火・金・水の気が配当される。そして春夏秋冬の、それぞれ終わりの半月ほどには土気が入る。四季の始まりを告げる立春など四立の前、約18日間が土用という季節なのである。(注2)
Although it is 5 seasonal mind (5:00), the mind of a tree, fire, gold, and water is paid in the winter of - in - summer and autumn in spring, respectively. And Toke enters for half a month of spring, summer, fall and winter finished, respectively. About 18 days are a season of the dog days before 4 立, such as the first day of spring which tells the beginning of the four seasons. (Notes 2)
(注2)五時と五気と月の十二支
(Notes 2) The twelve zodiacal signs of 5:00, 5 mind, and the moon
春 木気 寅・卯・辰(1〜3)月
spring 木気 寅 and 卯, and a dragon (1-3) -- the moon
夏 火気 巳・午・未(4〜6)月
Summer Fire 巳, 午, and the sheep (4-6) moon
秋 金気 申・酉・戌(7〜9)月
Autumn Metallic taste 申, 酉, and the 戌 (7-9) moon
冬 水気 亥・子・丑(10〜12)月
Winter Moisture 亥, a child, and the 丑 (10-12) moon
土用 土気 辰・未・戌・丑の各後半、約半月間
the dog days Toke a dragon -- half each 後 of - sheep, 戌, and 丑, and abbreviation half a month
今年(1998年)で言うと、立夏が新暦5月6日(旧暦4月11日)で、立秋が8月8日(旧暦6月17日)だ。そのうち、新暦7月20日から8月7日まで(旧暦閏5月27日〜6月16日)の19日間が土用となる。土用中の丑の日、7月29日(旧暦6月7日)が例の「うなぎ」の日である。
When it says by the end of this year (1998), the first day of summer is on new calendar May 6 (lunar-calendar April 11), and the first day of fall is on August 8 (lunar-calendar June 17). Among those, 19 days on (May 27 to 旧暦閏 June 16) become the dog days from new calendar July 20 to August 7. The day of the Ox in the dog days and July 29 (lunar-calendar June 7) are the days of the "eel" of an example.
夏は火気である。夏の土用は燥いた土気となる。これを中和するため、湿った土気である冬の土用を取り込むのが、土用の丑の意味である。丑とは、12月であり牛であるが、「う」がつくものならと、うなぎを食するようになった。
It is fire in summer. The dog days of summer serve as 燥いた Toke. In order to neutralize this, the meaning of 丑 of the dog days takes in the dog days of winter which are damp Toke. although 丑 is in December and is a cow -- "-- if it is what is obtained and " attaches -- と -- it came to eat an eel
さて、話を戻そう。冬は水気であり、春は木気である。しかし、冬の土用が立春前にやって来る。土気は金気を生む(「土生金」の相生)。そしてその金気は木気を殺す(「金剋木」の相剋)。木気は植物の性であり、農耕を支える気である。そこで、春である正月を無事に迎えるため、金気を封じることが必要になってくる。
Now, I will return the talk. It is moisture in winter and is 木気 in spring. However, the dog days of winter come on before the first day of spring. Toke induces metallic taste (Aioi of the "Habu money"). And the metallic taste kills 木気 (conflict of "金剋木"). 木気 is a vegetable sex and is the mind supporting farming. Then, in order for the New Year which is spring to come around safely, it is necessary to stop metallic taste.
金気を制するのは火気である(「火剋金」の相剋)。火気をさかんにすることによって、木気を剋する金気の作用を殺すことができる。事実、そういう迎春戦略が練られたのである。
Fire controls metallic taste (conflict of "火剋金"). The action of the metallic taste which 剋 木気 can be killed by making fire prosperous. In fact, it elaborated on such a seeing the new year in strategy.
火気は字のとおり「炎」である。そして炎は三角の形をとる。これが「いかのぼり」の形である。いかのぼりとは、火気の象徴なのである。
Fire is as a character a "flame." And a flame takes a triangular form. This is the form of a "kite." A kite is the symbol of fire.
もう一つある。三合(さんごう)というのだが、五気はそれぞれの四季の領分以外でも働いているのだ。いま述べている火気は、夏(旧4〜6月)を領分とするが、その気の始まり「生」は正月(1月)にある。そしてしだいにさかんになって、夏の5月に「旺」を迎え、立冬前の9月に「墓」となり、消える。(注3)
There is one more. Although it is called 3 合 (さんごう), 5 mind is committed also except the territory of each four seasons. Although the fire described now makes a territory summer (the old four - June), beginning "raw" of the mind is in the New Year (January). And it becomes prosperous gradually and "旺" will be greeted in May of summer, and it becomes a "grave" and disappears in September in front of the first day of winter. (Notes 3)
(注3)三合 火気と土気の生→旺→墓
(Notes 3) 3 合 Raw -> 旺 of fire and Toke -> grave
火気 夏 寅→午→戌(1→5→9月)
Fire Summer 寅 -> 午 -> 戌 (1 ->5 -> September)
木気 春 亥→卯→未(10→2→6月)
木気 Spring 亥 -> 卯 -> sheep (10 ->2 -> June)
だから正月に火気を持ち出すことは、陰陽五行の理によくかなっている。三合で言えば、木気は10月に生まれ、2月の「旺」に向かって育ちつつあるのだ。火気は自ら生まれることによって、木気を扶翼し金気を剋殺しているわけだ。
Therefore, it is well accordant to 理 of the male and female principles of five lines to carry out fire in the New Year. If it says by 3 合, 木気 is produced in October and is growing up toward "旺" in February. By being born himself, fire 扶翼 木気 and is a 剋殺している reason about metallic taste.
火気の性は「炎上」と言って、(燃え)上がるものである。火気の姿である三角形のいかのぼりを空高く上げることは、まさに火気をあおり、金気を制し、ついには木気をさかんにすることになる。
The sex of fire calls it "destruction by fire", and goes up (burning). the kite of the triangle which is the figure of fire -- empty -- raising highly -- just -- fire -- instigating -- metallic taste -- controlling -- just -- being alike -- 木気 will be made prosperous
さらにである。子どもが「いか」を上げる。いかを見るため、目線を空に向けると自然と口が開く。ここにも陰陽魔術が隠されている。子どもは土気で、口を開くと金気が生じるが(「土生金」の相生。「口」は金気)、視線の先には「いかのぼり=火気」があり、空高くから子どもをじっと見下している(「視る・見る」は火気)。火剋金、すなわち火気が金気を剋殺している図が、正月における子どもの「凧上げ」の姿なのである。
furthermore, it comes out A child raises "いか." In order to see いか, if 目線 is turned to empty, nature and a mouth will open. Male-and-female-principles magic is hidden also here. If a child opens a mouth in Toke, although metallic taste will arise (Aioi of the "Habu money".) a "mouth" -- the point of metallic taste and a look -- "kite = fire" -- it is -- empty -- since it is high, the child has been looked down on intently ("視る - see" is fire) 火剋金, i.e., fire, is a child's figure [ in / the New Year / for metallic taste / in a 剋殺している figure ] of a "kite raising."
以上の凧上げに比べ、羽根突きは直截的である。初めに述べたように、「酉」を文字どおり強く撃ち放とうとするものであるからだ。酉とは8月のことで金気の「旺」である。つまり、金気を打ち砕こうとしているのである。ここにも木気の敵である金気を撃ち、春を招き呼ぶ姿がある。
Compared with the above kite raising, battledore and shuttlecock is direct. It is because it is what is going to shoot "酉" strongly and is going to release it literally as stated first. 酉 will be "旺" of metallic taste in the thing in August. That is, it is going to smash metallic taste. The metallic taste which is the enemy of 木気 is shot also here, and there is a figure which causes and calls spring.
五行は自然に循環する。すなわち、季節はめぐる。しかし、季節の推移を自然とともに引っ張り寄せたり、邪魔なものは撃ちやるというのが昔の流儀であった。そういう季節や自然に対する戦略が年中行事の本義なのである。
It circulates through five lines automatically. That is, a season rotates. However, it was an old style to pull transition of a season with nature, to bring it near, or for an obstructive thing to shoot and to do. Such a season and strategy of receiving automatically are the true meaning of an annual event.
陰陽師とはそういう戦略家であった。だからこそ、「凧上げ」は秘儀として意味は告げられず都の男童に託されて行われてきたのであるが、それが室町後期から江戸時代には技法だけが一気に流出・流布し、意味はわからずに「正月の凧上げ」として流行することになったのである。
The Yin Yang fortune-teller was such a strategist. Therefore, "a kite raising" will be in fashion as "a kite raising of the New Year", without only technique's flowing out and circulating at a stretch from the second half of Muromachi to the Edo period, and it understanding a meaning, although the meaning has been performed by not heralding but being entrusted to Tokyo 男童 as 秘儀.
(若干の補足と弁解)
(Some supplement and excuse)
陰陽五行説の五気には「五行配当表」というものがあるのだが、これが日本でどう解釈されたのかを解明することは至難である。吉野裕子氏の解釈を脱することを試みたが、確証が得られず見送った。
Although there is the thing a "five-line dividend table" in 5 mind of the Yin, Yang and five elements combination theory, it is most difficult to solve how this was interpreted in Japan. Although it tried to escape from Ms. Yuko Yoshino's interpretation, a corroboration was not obtained but saw off.
たとえば「鳥」であるが、実は金気とも火気ともとれるのである。おそらく、解釈の仕方の時代変化があるだろうし、また時代事情に応じた対応解釈(この場合は金気で、あの場合は火気というような)があったのだろうとは想像するのではあるが、未熟の筆者には不明にして如何ともしがたい。
For example, although it is a "bird", in fact, metallic taste can be taken also with fire. Although it imagines that there was probably time change of the interpretative method and there was a correspondence interpretation (as [ call / fire / are metallic taste and / in that case / in this case, / it ]) according to the time situation, it is made unknown at an unripe writer and is hard to carry out how.
[主な典拠文献]
[The main source reference]
吉野裕子『ダルマの民俗学』岩波新書
Yuko Yoshino "folklore [ ] of DARUMA" Iwanami pocketbook