吉外井戸のある村
A village with the mad well
M'S CLINICAL SOCIOLOGY

1998年11月号
The November, 1998 issue
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日本における「ケガレ」という差別
The discrimination "KEGARE" in Japan

▼ケガレという差別
Discrimination called KEGARE

 日本は差別社会である。いきなり大変なことを言い出したが、そう言わざるを得ない。そろそろ年賀状を書く季節であるが、もし身内に死者が出たら、私たちは「喪中欠礼」を出し、ともに年賀を祝うことを慎む。これは何か。死を死者個人に留めず、身内全体に及ぶものと信じているからだ。いわゆる「死のケガレ」があると、認めているわけだ。
Japan is discriminating society. It cannot but say so, although the serious thing was brought up suddenly. Although it is the season which writes a New Year's card soon, supposing the dead appear in relatives, we will issue "in-mourning omission to pay our compliments", and it will abstain from celebrating both New Year's greetings. What is this? It is because what does not stop death to a dead individual but attains to the whole relatives is believed. It accepts, if there is so-called "KEGARE of death."

 ケガレはまだある。罪のケガレだ。犯罪人(容疑者の段階でも)の身内は差別される、だろう。いま世間で最も騒がれている例で言えば、和歌山市の砒素保険金殺人事件の容疑者の身内は「犯人」同様の非難の目を浴びているに違いない。
There is still KEGARE. It is criminal KEGARE. An offender's (a suspect's stage) relatives are だろう from which it discriminates. If it says in the example which is making noise most in the world now, the relatives of the suspect of the arsenic killing-for-insurance-money case of Wakayama-shi will surely be exposed to the eye of blame of the "criminal" said appearance.

 わかって頂けるだろうか、日本の「差別」とは、当人だけではなくある一定の人たちをも、自分たちが属する秩序世界からはずすことを指し示す言葉なのである。これは平安時代以降のケガレと同じ構造である。かつて、ケガレは共同体(=世間)から遠く共同体外へ流すことで祓った。つまり、ケガレ(ケガレた人たち)を排除(=差別)していたのだ。
Understanding, it can obtain or "discrimination" of Japan is the language indicating removing not only a person in question but some fixed persons from the order world where they belong. This is the same structure as KEGARE after the Heian period. Once, KEGARE is passing out of a long distance community from a community (= world), and is 祓っ?ス. That is, KEGARE (KEGARE た people) was eliminated (= discrimination).

 もともとケガレは神意であり天罰だった。不慮の死は尋常ならざる神意であり、罪は天意に背くことであった。そういう呪術性をいまなお保持しているのが日本社会である。
From the first, KEGARE was divine will and Heaven's Vengeance. If unexpected death was simple, it was colander divine will, and the crime was disobeying 天意. In addition, Japanese society holds such a magic nature now.

▼ケガレと個人
KEGARE and an individual

 では、なぜケガレつまり日本の差別は、当人以上に拡がるのだろう。それは日本には「人格=個人」がないからだ。少なくとも、完全独立体としての個人はない。
Why does discrimination of KEGARE, i.e., Japan, spread more than a person in question? That is because Japan does not have a "character = individual." There is no individual as a perfect independent object at least.

 もし、なんぴとにも人格があるのであれば、たとえ死刑を言い渡された重犯罪人にでも、「さん」づけは当然必須だろう。もし完全独立体としての個人があるのであれば、成人した子どもの罪をなぜ親が詫びねばならないのだろう。さらに、学校の誰かが事件が起こせば、なぜ野球部が試合出場を辞退しなければならないのだろう。こんな社会に「自己」責任なんてあったものじゃない。
the felon people sentenced to the death penalty even if when there was character in なんぴ -- Mr. "-- naturally" attachment will be indispensable If there is an individual as a perfect independent object, parents will have to apologize for the grown-up child's crime why. Furthermore, if an incident starts as for someone of schools, a baseball part will have to decline game participation why. It is not what such society had in "self-" responsibility etc.

 差別と言えば、部落差別、朝鮮人差別、人種差別等と思い浮かぶが、それ以前に日本には差別が満ち満ちている。特定の差別だけを「差別問題」としている限りは、差別はなくならないだろう。同様に、個人の存在を前提とした「差別をなくそう」というような一般的な呼びかけでは、絶対に差別はなくならない。私たち日本人のあり様を深く考察した上で、その解決の方途を探らねば有効な対処とはならないだろう。
If it is called discrimination, although it will occur with village discrimination, North Korean discrimination, racial discrimination, etc., in Japan, discrimination is filled and filled before it. Discrimination will not be lost as long as only specific discrimination is required as a "discriminating problem." Similarly, by the general appeal premised on existence of an individual "discrimination will be lost", discrimination is not lost by any means. After there are we Japanese and considering appearance deeply, it will not become effective management if 方途 of the solution is not explored.

▼日本の個人と世間
A Japanese individual and the Japanese world

 改めて、日本における個人とは何か。それは自分の「世間」の中にのみ、存在が許されるものである。世間とは所属である。家であり一族であり、学校であり会社であり、都道府県であり国である。もちろん、いま挙げた以外にも多様な所属(世間、共同体)がそれぞれあるだろう。
Anew, what is the individual in Japan? As for it, existence is allowed only into its "world." The world is affiliation. It is a house, is the whole family, is a school, and is a company, and it is all prefectures and is a country. Of course, probably, there is affiliation (the world, community) various also besides having mentioned now, respectively.

 自分の世間は多様であり、そのつど伸び縮みする。ある事柄に際して、相対的に自分が属している方が自分の世間である。乗り込んだ電車の中で知り合いと出会えば、それまでの車両というゆるやかな世間が別の世間に一変する。甲子園の高校野球では自県の高校が出場すれば自県が世間だし、オリンピックで日本人が登場すれば、自分の世間は日本だ。
His world is various, and is expanded and contracted each time. The direction where he belongs relatively on the occasion of a certain matter is its world. If it meets with an acquaintance in the train which got in, the loose world called the vehicles till then will change completely in the another world. In the high-school baseball of Koshien, if the high school of a self-prefecture participates, a self-prefecture will be the world, and if Japanese people appear in the Olympic Games, his world will be Japan.

 同じ世間に属する人たちを身内と言う。身内同士ではそれぞれ個人を認め合う。いわゆるホンネが話せる場が出現する。しかし一歩自分の世間を出ると、個人はない。だから、そこでは自分の世間を意識したタテマエしか話せなくなる。世間を越える「社会」での発言は、実は自分の世間に向けたものである(官僚や企業の不祥事についてのあり様をご想起願いたい)。
The persons belonging to the same world are called relatives. It accepts each other's individual in relatives, respectively. The place which can speak about the so-called real intention appears. However, when it comes out of its world 1 step, there is no individual. It becomes impossible therefore, to speak only about the principle which was conscious of its world there. In fact, the remark in the "society" exceeding the world is turned to its world (it is about the scandal of a bureaucrat or a company and appearance is recollected たい).

 この世間の存在は、欧米(=近代)標準から言えば、日本社会の「後進」性を示すものだが、「世間」は日本に限ったことではない。中国や韓国での身内優遇はご存知だろう。「世間」を持つ国の数の多さから言えば、むしろこちらの方こそが世界標準だとさえ言える。
If existence of this world is said from a European and American (= modernization) standard, although "sternway" nature of Japanese society is shown, the "world" is not having restricted to Japan. Relatives preferential treatment in China or South Korea will be known. It can say, even if it says from a number with the "world" of a country of numerousness and this one will be just the global standard rather.

 急ぎつけ加えるが、開き直ろうと言っているのではない。日本人は欧米とは違う社会に棲んでいることを認めること、そしてそこからしか私たちなりの問題解決はできない、ということだ。欧米と同じ地盤に乗っかっているつもりからの「差別をなくそう」では少しも問題は解決しない。
Although hurried and added, it is not said that a defiant attitude will be assumed. I hear that our problem solution can be performed only from that Japanese people admit living in the society different from the West, and there. In "discrimination being lost" from the intention of having taken the same foundation as the West, a problem is not solved at all.

▼日本人の「罪」観
A Japanese "crime" view

 もとより、日本社会のダメさ加減を言いたいわけではない。西欧生まれの「社会」「個人」「差別」というような言葉を使うとき忍び込んでいる、文化的バックボーンへの無視を指摘しているのだ。言うまでもなく、ケガレは日本人の聖俗秩序観=世界観=人間観と深い関わりがある。
I do not necessarily want to say a uselessness degree of Japanese society from the first. The disregard to the cultural backbone which has stolen in when using language, such as "society" of Western birth, an "individual", and "discrimination", is pointed out. Needless to say, KEGARE has the deep relation with a Japanese saint-and-laity order view = view-of-the-world = human-being view.

 日本人は、個人では罪を犯さないと考えているのだ。個人の非中心性、さらに人間の非中心性がその背景にある。自然の流れの中に人間があり、個人がある。個人はその大きな流れに流されてゆくものという考えがある。相対的な存在としての人間観がある。世界全体としての自然との関わりの中で、人と人との関わりの中で(文字どおり、人と人の「間」として)個人がようやくあるという考え方だ。
Japanese people think that a crime is not committed individually. Individual non-center nature and also man's non-center nature are in the background. Man is in a natural flow and there is an individual. An individual has the idea of calling it what is passed by the big flow. There is a human view as relative existence. In relation by the nature as the whole world, it is the view that there is an individual (it is as "between" people and men literally) at last in relation by people and the man.

 罪人が属する世間という共同体が罪を犯すのだ。とりわけ、少年たちの凶悪事件が起こる度に、新聞やテレビは学校や教育、家庭や地域社会、ひいては日本社会全体の罪状をなんとか暴き出そうと血眼になる。これは個人の罪をケガレとして拡散しようという「伝統」以外の何者でもない。また、「個人では罪を犯さない」という考えの明白な証左である。罪人を取り巻く世間という大きな流れがその個人にやむなく罪を犯させたという考え方である。
The community of the world to whom a sinner belongs commits a crime. A newspaper and television especially become whenever boys' cruel incident arises, will begin to reveal somehow the crime of a school, education and a home, a community, as a result the whole Japanese society hot. This is not whom [ any ] other than "tradition" in which an individual crime is diffused as KEGARE, either. Moreover, it is the clear proof of the idea of "not committing a crime individually." It is a view of a big flow called the world who surround a sinner having made the individual commit a crime reluctantly.

▼あいまいな解決への途
The way to ambiguous solution

 ケガレ脱却への結論ともならぬが、ひとまずなんとか結びたい。ケガレの集合性とは個人の集合性にほかならない。集合的な個人を単純に解体分離することは日本人にとって非常な困難を伴うばかりでなく、精神文化の甚大な破壊につながるものと思われる。ではどうするか。残念ながら、妙案はまだ浮かばない。
Although it does not become a conclusion to a KEGARE breakaway, either, I want to connect somehow for a while. The set nature of KEGARE is exactly individual set nature. It is thought carrying out demolition separation of the collective individual simply is not only accompanied by difficulty extraordinary for a Japanese, but that it leads to serious destruction of moral culture. Then, what does it carry out? Though regrettable, a good idea does not appear yet.

 日本はかつて西欧近代文明を受容し、その果実をみごとに東洋の地に咲かせた。近代化には一種の聖俗分離、つまり合理主義が伴わねば成功しない。しかしながら、いまも述べてきたように日本は一面では今だ呪術の国である。であるなら同様に、罪の聖俗分離=合理化を辛抱強く完遂するしかないのではなかろうか。
Japan has received Western modern civilization once and made the fruits bloom on an Eastern background splendidly. It will not succeed, if a kind of saint-and-laity separation, i.e., rationalism, does not follow on modernization. however, as stated also now, on the other hand, Japan is now -- it is the country of magic If it comes out, similarly, criminal saint-and-laity separation = rationalization will be completed patiently, and will not be spread.

 ケガレとは相互排除の構造である。自分の世間から誰かを排除し、また自分が排除される。排除しないことで排除されることを恐れて、誰かを排除するのである。だから、この循環をしだいしだいにあいまいにしてしまうことだ。
KEGARE is the structure of mutual exclusion. Someone is eliminated from his world and he is eliminated. Someone is eliminated for fear of being eliminated by not eliminating. Therefore, it is making this circulation ambiguous to order order.

 世間の中だけにしかない個人(所属する個人)と、「その世間に所属しない個人=もう一つの私」という二つのものを持つことを、相互に許し合うこと。後者は「もう一つの公=社会」を作ることと同義である。しだいに二重化を大きくして、排除循環を無意味なものにしてゆくこと。あいまいにし、いつしか別の物にしてしまうことは、私たち日本人の常套手段ではないか。こういう回りくどいことを言うのも、少なくとも私には、いまの個人がそのまま欧米流の個人となってゆくとはとても想像がつかないからだ。
the individual (individual who belongs) who does not spread only in the world, and "-- individual = which does not belong to the world -- another me -- allow it mutually to have the two things " The latters are making "another public = society" and this 義. Doubleness is enlarged gradually and exclusion circulation is made meaningless. Isn't making it ambiguous and making it another thing unawares the stock-in-trade of the Japanese, we? It is because imagination does not attach saying such roundabout things to me at least at all, either, as the present individual turns into an individual of a European and American style as it is.


(補足としての「公私」小論)
(short article of "public-private" as a supplement)

 欧米の公(パブリック=社会)と日本の「公」(おおやけ)とは似て非なるものである(当然、プライベートと「私」わたくしも同様)。日本の「公」とは相対的な大「世間」である。自分が第一に所属する小世間(=私)とは相対的に区別される大世間にすぎない。欧米の公、すなわち均質的で絶対的「社会」ではない。
the European and American public (public = society) and the "public" (おお -- burn) of Japan -- being alike -- 非 -- it is a thing (naturally the same is said of me [ Are private. "me" ]) It is a size "the world" relative to the "public" of Japan. It is only the large world distinguished relatively [ world / small / (= me) / by whom he belongs in the first place ]. the European and American public -- that is, it is homogeneous-like and absolute -- it is not "society"

 それ故、日本の「滅私奉公」という言葉も、第一に所属している小世間(たとえば家族)ではなく、第二次的な大世間(たとえば会社や国家)に所属することを優先するという意味に解釈しなければならない。決して「私=個人」が「公=社会」に奉仕することではない。
So, you also have to interpret the word "selfless devotion to others" in the meaning of giving priority to belonging to the second large world (for example, a company and a state) instead of the small world (for example, family) to whom it belongs [ of Japan ] in the first place. It is never that an "I = individual" serves "public = society."


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