mansonge についての自註
self-notes on "Mansonge"


  • 履歴
    History
    1954(昭和29)年 大阪府生まれ。
    1954 (Showa 29) years Osaka birth.
    1973(昭和48)年 同府立高校を卒業。
    1973 (Showa 48) years It graduates from this prefectural high school.
    1974(昭和49)年 某大学文学部に入学。神奈川県に転居。
    1974 (Showa 49) years A certain university department of literature is entered. It moves to Kanagawa Prefecture.
    1977(昭和52)年 東京都に転居。
    1977 (Showa 52) years It moves to Tokyo.
    1980(昭和55)年 同大学同学部哲学科倫理学専攻卒業。某社(東京都)に入社。
    1980 (Showa 55) years Department ethics speciality graduation of the said university said faculty philosophy. A certain company (Tokyo) is joined.
    1981(昭和56)年 結婚。
    1981 (Showa 56) years Marriage.
    1983(昭和58)年 同社を退社し、奈良県に転居。某社(大阪府)に入社。現在に至る。
    1983 (Showa 58) years The company is left and it moves to Nara Prefecture. A certain company (Osaka) is joined. It continues till present.
    (*念のために記しておくが、仕事は民俗学等には無関係である。)
    (Although described for * sense, work is unrelated to folklore.)

  • プロフィール
    Profile
    国籍 日本
    Nationality Japan
    性別 男
    Sex Man
    家族 妻、二息
    Family A wife, two breaths
    政党 特定支持政党なし。
    Political party With no specific support political party.
    信仰 特定宗教宗派なし。あえて申せば「ニッポン教」(「神道」ではない)。
    Faith With no specific religion cult. If it dares say, it will be the "Nippon 教" (it is not "Shintoism").

  • 「道楽」としての学問・思想関心
    Learning and thought concern as a "hobby"
    思想全般(哲学〜宗教〜科学)、歴史全般(世界〜日本、人物〜政治〜社会)
    History (the world - Japan, a person politics - society) thought (philosophy religion - science) at large, at large
     ちなみに「民俗学」との初めての出会いは、高校の教科書にあった柳田国男の「清光館哀史」(『雪国の春』所収)であった。
    Incidentally the first encounter with "folklore" was the "Kiyomitsu hall tragic story" ("spring of a snowy country" carried) of Kunio Yanagida who suited the textbook of a high school.

  • 「ニッポン」までの遍歴
    Travels to "Nippon"
     私は、逃れられない絶望の中で「わたくし」という存在に気づいた。そこから「わたくし」という存在の全方向的な解明をめざして、哲学を志す。西欧の哲学と思想を志向し、その宗教にも関心を示す。長い間、絶対究極的な唯一解を探究してきたように思う。たとえば、「実存」「意味」…。もとより、東洋および日本思想への関心もあった。しかし「わたくし」の探究の旅は、常に「西欧」が領導してきた。
    I have noticed the existence of "me" in the despair which is not escaped. Aiming at all the direction-elucidation of the existence of "me", it aspires after philosophy from there. It aims at Western philosophy and Western thought, and concern is shown also in the religion. I think that the only solution ultimate 長い間 absolutely has been investigated. For example, "existence", a "meaning" -- From the first, there was concern about the East and Japanese thought. However, "Western Europe" has always 領導(ed) the trip of research of "me."
     転回はいまから思えば、「反転」によって始まったように思う。反転の始まりは合理が届かない「神秘」への沈潜であった。あらゆる神秘主義、悪魔や異端、鬼や妖怪、様々な神話…、精神の深層、そしてユング。「霊魂」としての「肉体」の発見。肉体の由来は「わたくし」ではない。名づけられる前の、名づけられぬものへ。「反意味」「無意味」へ。
    Revolution will think that it started by "reversal", if it considers from now. The beginning of reversal was the devotion to the "mystery" which rationality does not reach. All mysticism, an evil spirit, heresy and a demon, a supernatural creature, various myth --, the mental depths, and Jung. Discovery of the "flesh" as the "soul." The corporal origin is not "me." What it is not named before being named. "It is meaningless". [ it is "an anti-meaning" and ]
     探究は、再び東洋へ。そしてまだ見ぬ妣が国「ニッポン」へと向かう…。
    Research is to the East again. And 妣 which is not seen yet goes to a country "Nippon" --

     補足的に現在の心境を略述するならば、「人間」や「自己」の探究では私にはやや一般的・普遍的・抽象的であり過ぎた。パスカルではないが、〈中間的な存在〉として「日本人としてのわたくし」あたりに、いまのところ落ち着いたようだ。いまは「ニッポン」にすべてが流れ込み、またそこからすべてが流れ出している。
    If the present mental state was sketched additionally, in "man" and "self" research, to me, it is a little general, universal, and abstract, and passed to me. It seems that it settled down the "I as Japanese" hit as existence> of <middle for now although it was not Pascal. Now, all flow into "Nippon" and all are flowing out of there.

萬遜樹識す
Mansonge describes.

Copyright(c)1996.09.20,TK Institute of Anthropology,All rights reserved